‘Handelen zit in ons bloed’
SEPTEMBER 2020 | Ondernemen in Kampen
‘Handelen zit in ons bloed’
In de spreekkamer hangt de geur van oud ijzer. Niet vreemd als je bedenkt hoeveel stapels ferro en non-ferro materiaal ik her en der op het omliggende terrein al heb zien liggen. ‘Wij ruiken het al niet eens meer’, zeggen Harry en Ronald Regelink van de gelijknamige schroothandel in Kampen.
Tekst: Alex de Jong
Foto’s: Ronald Regelink
Origineel artikel: Ondernemen in Kampen uitgave 3 – september 2020
‘Handelen zit in ons bloed’, vertelt Harry, zoon van grondlegger Harry Regelink, die na de Tweede Wereldoorlog als ‘schrootboer’ begon. Het bedrijf van toen staat in schril contrast met de onderneming van nu. ‘Door onze centrale ligging in het land, én onze ligging aan het water, zijn we de laatste jaren flink gegroeid’, vertelt zoon Ronald. ‘En nu staat er een nieuwe knipschaar met een capaciteit van 85 ton per uur, waarmee we nog sneller op de marktvraag kunnen reageren.’ Eén ding wordt duidelijk: waar beleidsmakers de laatste jaren de mond vol hebben van ‘circulaire economie’, wordt dat principe hier al sinds 1946 in de praktijk gebracht.
Regelink Schroothandel uit Kampen heeft de wind flink mee. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een bijzondere groei doorgemaakt. Niet alleen weten steeds meer schroothandelaren, bedrijven en particulieren de onderneming te vinden, ook groeit het aantal afnemers aan wie Regelink zijn oude metalen levert. Ook de overname van de Noord-Nederlandse Schrootverwerking in Franeker helpt mee aan de groei.
Nieuwe knipschaar
Daarnaast werd er onlangs een nieuwe knipschaar van Leimbach aangeschaft; een investering die flinke vruchten gaat afwerpen, zo vertellen de twee. Harry: ‘Onze oude schaar kon 16 ton per uur aan; de schaar in Franeker 22, maar deze nieuwe kan maar liefst 85 ton per uur knippen.’ Hierdoor kan het bedrijf sneller reageren op de marktvraag. De schaar knipt al het schroot in kleine stukjes, precies zoals de afnemers het wensen. ‘Prijzen fluctueren’, legt Harry uit. ‘En als de prijzen stijgen, dan wil je snel en veel kunnen leveren.’ Verder draagt de nieuwe schaar bij aan de gewenste kwaliteitsverbetering. ‘Fabrieken als Tata Steel stellen steeds hogere kwaliteitseisen. Met deze schaar kunnen we daar prima aan voldoen.’
Door al deze ontwikkelingen is er een bedrijf ontstaan met circa vijftig man personeel. ‘Doordat beide bedrijven aan het water liggen, hebben we het logistiek erg goed voor elkaar’, zo stelt Harry, die weet dat logistiek, gekoppeld aan een efficiënte bedrijfsvoering op de locaties, essentieel is om in deze markt mee te komen. Het verklaart waarom het bedrijf, ooit een ‘kleine schrootboer’ nu de onmisbare schakel is tussen diezelfde schroothandelaren en de industrie/smelterijen die de oude metalen graag als grondstof voor nieuwe metalen afnemen. ‘Om hierin goed te kunnen faciliteren, moet je alle oude metalen nauwkeurig scheiden.’ Vandaar dat je op het terrein her en der stapels verschillende soorten oude metalen tegenkomt. Hoewel dit sorteren arbeidsintensiever is, levert het beduidend meer op. ‘Een klant heeft graag grondstoffen van hoge kwaliteit en is ook bereid daar meer voor te betalen.’
IDEALE LOCATIE
Als zestienjarige stapte Harry junior al bij zijn vader – die in Zwartsluis was begonnen met het slopen van schepen – in het bedrijf. ‘Mijn vader had in die tijd veel fabrieken als klant en leverde hen oud ijzer. Zijn klantenkring groeide snel, dus kon hij mijn hulp goed gebruiken.’ Twee jaar later deed zijn vader, die al op leeftijd was, een fikse stap terug. Harry junior nam het bedrijf over. ‘Destijds zaten we nog aan de Ambachtsstraat, op een locatie van slechts 1.200 vierkante meter. Daar ben ik ook begonnen met het slopen van auto’s.’ Maar Harry keek verder. Net over de Nederlandse grens vond hij in scholen en kerken veel grote ketels met gietijzeren wanden; ‘gouden’ handel. Al snel werd het bestaande terrein te klein en verhuisde Regelink naar de Installatieweg. ‘Hier hadden we aanvankelijk een terrein van vierduizend vierkanter meter, waar we al snel nog eens drieduizend bij konden kopen.’ Toen jaren later 2,5 hectare aan de Haatlandhaven 4 vrijkwam, aarzelde hij geen moment. ‘Hier, pal aan de kade, hebben we de mooiste plek die we ons kunnen wensen.’ Aan de Installatieweg komen vooral klein-zakelijke klanten en particulieren. De grote zakelijke klanten bezorgen hun vrachtwagens vol schroot en oud ijzer aan de Haatlandhaven. ‘Hier kunnen verschillende schepen tegelijk aanmeren; ideaal.’ Doorn in zijn oog is alleen dat hij twee jaar geleden ook nog eens terrein van de containerterminal, met een fiks aantal hectares, heeft kunnen bijkopen.
Betere prijzen
De overname van de Noord-Nederlandse Schrootverwerking past volgens vader en zoon Regelink goed bij de ambities van het bedrijf. ‘We hadden al veel klanten in Friesland. Die kunnen we nu nog beter bedienen’, klinkt het. ‘Bovendien is de combinatie van onze twee bedrijven erg bijzonder. Zelfs qua ligging – Franeker ligt ook aan het water – is het vergelijkbaar en complementair aan ons bedrijf in Kampen.’ Logistiek wordt, juist voor de schroothandel, steeds belangrijker, weet Harry Regelink. ‘Door onze schaalvergroting creëren we nog meer massa, wat maakt dat we voor afnemers, én voor leveranciers van schroot, een nog interessantere partij zijn geworden.’ Afnemers kunnen bij Regelink nu rekenen op topklasse materiaal in grotere volumes, en schroothandelaren merken dat Regelink Schroothandel, door de bedrijfsgrootte en betere afspraken met afnemers, hogere prijzen voor hun schroot kan bieden. Daarmee versterkt het één het ander en is het cirkeltje rond.
ACCURECYCLING
Regelink schroothandel heeft zich gespecialiseerd in het recyclen van accu’s. ‘Alles aan en in de accu wordt hergebruikt’, vertelt Harry Regelink tijdens de rondleiding over het bedrijf. Overal staan grote kunststof bakken vol accu’s. ‘Wij halen door het hele land accu’s op met trailers. Daarna zorgen wij dat het bij de juiste verwerkers in het buitenland komt.’ aldus Ronald.
De accu palletbox is van hoogwaardig kunststof met egale wanden en is vloeistofdicht. Uiteraard verloopt het hele gecertificeerde inzamel- en afvoertraject volgens de hoogste en laatste milieu-eisen. ‘Op deze manier kunnen wij een ieder verzekeren dat oude accu’s op een hoogwaardige en duurzame manier worden gerecycled voor de beste prijs.’